Min mardröm med mörka makter

Den här morgonen vaknade jag rysligt tidigt med ett ryck och kunde inte somna om. Jag hade drömt och obehagskänslan dröjde sig kvar. Drömmen utspelade sig i vårt gamla hem i barndomskvarteret och vi satt samlade i det stora köket med många fönster i den fina femrummaren uppe på tredje våningen. Jag satt på min favoritplats på kortändan av bordet precis som förr och hade Jalle med mig på min högra sida. Bredvid honom satt någon mer men vem vet jag inte riktigt, det var tydligt suddigt i drömmens periferi. Till vänster om mig satt mamma och bredvid henne fanns pappa precis som vanligt. I drömmen var det inget konstigt att han levde igen och vi pratade och skrattade och överröstade och avbröt varandra precis så som det kan vara på en klassisk söndagsmiddag hemma hos mamma och pappa. 
Men plötsligt stelnade vi alla till av ett högt väsande ljud. Det överröstade oss alla och fick oss att tystna av rädsla. Ljudet kom från fläktsystemet i köket och något dimmigt började sakta sprida sig ut i rummet. I taket ovanför spisen blinkade röda varningslampor och en djup kraftig stämma ljöd genom rummet och dånade i huvudet.. "UTRYM BYGGNADEN OMEDELBART!"
Jag kastade mig upp och tittade ut genom fönstret. Där nere på gården stod maskerade män tungt beväpnade. Hotfulla och mörka. Medan vi tillsammans tog oss ut i trappuppgången och nerför trappan hann jag tänka tusen saker och det kändes som om stegen tog en evighet. Oron var övermäktigt tung. Men i ögonvrån såg jag min pappa som snabbt skrev någonting på en lapp, vek den dubbelt och stoppade nästan osynligt ner den i mammas jackficka. På lappen hann jag läsa "Jag älskar dig". 
Med de orden på näthinnan och den kärleksfulla gesten blev jag lugnare. Vad som mötte oss när vi klev ut genom dörren och ut på gatan vet jag inte för då vaknade jag... Men jag bär i alla fall med mig att kärleken övervinner allt. 💙

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bad i jul eller julibad?

Halvungraren och hennes dotter på en resa genom Europa - del 4

Halvungraren och hennes dotter på en resa genom Europa - del 2