Bad i jul eller julibad?

Sådana här svettigt höga temperaturer som vi haft nu de senaste dagarna där vissa lider i det tysta för att man faktiskt över huvud taget inte får klaga på sommaren när den äntligen är här, då kan det vara rätt skönt att minnas tillbaka på ett iskallt vinterbad. Det svalkar. 

Den här julen blev ju inte som man önskade sig med tjocka släkten och stora julmiddagar, istället fick vi hitta på lite annat i godan ro. Så på självaste julafton tog vi på oss våra badkläder och tomteluvor och for ner till Skrea Strand. Vi hade våghalsigt badat i havet i slutet av oktober senast men ingen av oss så här mitt i vintern förut. Det skulle bli premiär för den kyligaste upplevelsen hittills med någon minusgrad i luften och kanske ett par plusgrader i vattnet. Solen sken och julaftonen var gnistrande vacker vid havet. Vi klev ut på piren och var precis på väg att göra oss redo för att dokumentera vår bravad när en ung tjej med kamera kom fram. Hon var från Hallands nyheter och ville skriva om nya jultraditioner och frågade om vi kunde ställa upp på en liten intervju... Tja varför inte, vi har ju en förmåga att hamna i sådana situationer och börjar bli vana att bli omskrivna nu... 

En tomte ska bli julren (Fotograf: Alma på Hallands Nyheter)

Det vara bara det att hennes stora, genomträngande kameralins riktad mot min vintervita mulliga tantkropp gjorde det en aning svårare att slappna av för att kunna fokusera på det iskalla vattnet. Jag doppade mig i all hast och skrek nånting olämpligt språkmässigt... som hon naturligtvis inte var sen att snappa upp i artikeln sedan. Det var faktiskt galet kallt, så kallt att hjärtat slog i kaos och det kändes som att jag skulle få hjärtinfarkt tror jag. Nej, det fick jag så klart inte och jag kanske överdrev lite men det här med att det är skönt att vinterbada det är bara som folk säger. Tro mig. En upplevelse är det absolut och en underbar känsla efteråt och det var inte sista gången jag badade i kallt vatten, men jag skulle ljuga om jag sa att det var ljuvligt och det gör alla andra också även om de inte vill erkänna det...

Skrea Strand julafton 2020



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Halvungraren och hennes dotter på en resa genom Europa - del 4

Halvungraren och hennes dotter på en resa genom Europa - del 2