Sagan om en hobbits äventyr i fjällvärlden del 3 - Vandringen mot Dörrsjön

Nästa dag ville jag visa min hobbit hur känslan kan vara att få gå närmre fjällen. Att få slå följe med fjällbäcken och gå mot de mäktiga bergsmassiven där de stabilt tornar upp sig mot himlen. Nu hade vi varit uppe på höga höjder med milsvid utsikt och nu skulle vi vandra mot de vyerna vi sett långt där borta i fjärran. Vi hade i våra planer siktet inställt på Lunndörrspasset och behövde därför ta bilen ett stycke längre förbi Storsjö och upp mot Tossåsen. Med lättare packning, endast med det vi behövde för dagen, började vi vår vandring. Den första etappen gick via Kroktjärnvallen, Bartjan på samiska. En sameby och gammalt sommarviste med kåtor beläget ett stenkast ifrån ett underbart tjärn. 

Bartjan, Kroktjärnvallen 

När vi fick syn på det spegelblanka tjärnet och eftersom det inte fanns en människa på mils avstånd så passade vi på att slänga av oss alla kläder och ta ett svalkande och härligt uppfriskande dopp. Hur skulle man kunna motstå, mitt i denna vackra naturmålning. Vi lät solen och vinden torka våra kroppar innan vi klädde på oss och gick vidare. Vi vandrade och vilade och lagade vår mat i storslagen natur och höll ett ganska lugnt tempo på vår väg mot Dörrsjön. Jag ville ju inte att min hobbit skulle tycka att det blev för tungt att gå eller att han skulle få skovskav eller så. Jag hoppades att han skulle tycka att upplevelsen var så fantastisk så att det kunde bli fler gånger. Nog blev det så alltid, han som inte fjällvandrat på det här viset innan hade svårt att lyssna på mig när jag sa att vi behövde bryta för dagen och börja vandra tillbaka igen. Då stod vi så nära bergen tycktes det att vi bara skulle behöva gå ett litet stycke till för att kunna röra vid dem, bara snabbt springa över en liten kulle och över en liten stenpassage till. Men sanningen är naturligtvis att avstånden är svårbedömda och lömska där ute och i själva verket var det säkert minst en mils vandring kvar om inte mer. Till slut kunde jag övertala honom att vända om så att vi skulle hinna tillbaka innan skymningen, och med fjällen i ryggen gick vi redan och tänkte på nästa tur. Då med tält och större packning för att kunna stanna ute över natten... 


Att få bada i en tavla 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bad i jul eller julibad?

Halvungraren och hennes dotter på en resa genom Europa - del 2

Halvungraren och hennes dotter på en resa genom Europa - del 3