Halvungraren och hennes dotter på en resa genom Europa - del 1

Till våren är det nu tre år sedan jag och min dotter gav oss ut på en spännande resa tillsammans genom Europa med buss. Det var till största delen äldre med på den här resan, vi och en ensamresande kille i trettiofemårsåldern från Göteborg som var glad i öl och att prata...

En dag i somras helt apropå när jag och min hobbit var på stranden här utanför Falkenberg passerade vi en snubbe som hejade glatt och frågade om vi kunde hålla ett öga på hans prylar medan han gick iväg för att pissa. Det var en röst jag inte kunde ta miste på. Tänk vad plötsligt en människa kan dyka upp från ingenstans och lika plötsligt kom alla minnen tillbaka från vår resa.  Tack Henrik, nu åker vi... 

Det blev en av de mest minnesvärda och betydelsefulla saker jag gjort. Hon och jag mötte våren tillsammans med Ungern som mål men vägen dit och hem var fantastiska upplevelser alltigenom. Vår resa startade på valborgsmässoafton via Danmark, genom Polen, Slovakien, Ungern, Tjeckien, Tyskland och till sist tillbaka hem igen på den tionde dagen. 


Jag fotar på hon som fotar mig

En solig, behagligt varm vårdag i Krakow, Polen, spatserade vi runt i gränderna och besökte kyrkorna. I de gamla vackra stadsdelarna hittade vi också en underbar plats att sätta oss att äta lunch på och bara sitta en stund och titta på allt liv och rörelse på torget. 




De mäktiga Tatrabergen ligger på gränsen mellan Polen och Slovakien. Landskapet här tog nästan andan ur oss och våra kameror fick arbeta flitigt över vyerna. Hit vill jag gärna återvända för att bara vandra i flera dagar någon gång. Vi besökte även Košice, Slovakiens näst största stad innan vi åkte vidare in i Ungern för att till slut landa på vårt slott precis vid sjön i Lillafüred. Där skulle vi få bo de närmsta fyra dygnen jag och min prinsessa. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bad i jul eller julibad?

Halvungraren och hennes dotter på en resa genom Europa - del 2

Halvungraren och hennes dotter på en resa genom Europa - del 3