Halvungraren och hennes dotter på en resa genom Europa - del 3

Jag befinner mig mitt i mitt ursprung


Den här morgonen vaknade jag med förväntan trots att jag sovit rysligt illa. Kanske spökade det på gamla slottet eller hade jag drömt det? De skira gardinerna fladdrade fortfarande så där klassiskt kusligt när vi klev upp för att göra oss i ordning för en ungersk frukost nere i matsalen. Sedan skulle vi äntligen få ta bussen till Miskolc, staden där min pappa bott. Jag måste säga att jag var alldeles överväldigad av känslor där jag fick gå på samma gator som han vandrat runt på. Det kändes overkligt och mäktigt, det här var mitt ursprung och jag befann mig mitt i det. Jag tog in alla intryck och studsade fram på gator och torg och gick flera varv bara för att jag kunde. Där framme låg en frisersalong, kan det ha varit där pappa en gång arbetade i sin ungdom? Jag gick in och försökte fråga mig fram men ingen verkade särskilt bra på engelska och jag är tyvärr inte ett dugg bättre på ungerska. Google translate är mest ett skämt och jag gav frisörerna en stund att skratta gott. Köszönöm szépen. 


Min prinsessa på det lilla torget i Miskolc

Vi hade det fint jag och hon som också har lite ungerskt blod i sina ådror, kanske ville vi inte riktigt åka hem... kanske var vi hemma? Minnen från min barndom vällde över mig när jag hörde språket som talades och andades in dofterna från den goda maten. Vi kände närheten till landet och naturen var fantastisk med sina berg och grönskande dalar. En dag lät vi ångloket ta oss upp i Bükkbergen på den smalspåriga järnvägen så att vi kom riktigt nära, med öppna vagnar och vinden i håret susade vi genom lövskogen och kunde blicka ut över hela dalen som ett stup precis under oss. Det var en hissnande upplevelse och jag satt tryggast i tågvagnen på den sidan närmast skogen. 

Vi passade också på att ägna några härliga timmar på hälsobadet i Miskolc-Tapolca, de varma källorna i grottorna bara några kilometer från Lillafüred innan det var dags att lämna vårt slott nästkommande dag och resa vidare mot Ungerns huvudstad. 



 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bad i jul eller julibad?

Halvungraren och hennes dotter på en resa genom Europa - del 4

Halvungraren och hennes dotter på en resa genom Europa - del 2