Sagan om ringen - del 3

Nu är det dags för mig att berätta om den finaste helgen på alla sätt och vis. Inget hade kunnat bli bättre, inte ens en Europaresa. Han och jag tillsammans med våra ungdomar checkade in på Wedevågs herrgård endast en dryg halvtimme från Örebro på fredagseftermiddagen efter ett par timmar i skönhetssalongen inne i stan för min del. Inför den stora dagen ville jag vara så fin som jag bara kunde med fixade mjuka fötter och vackra händer med fransk manikyr. Vi möttes av champagne och frukt på rummen och firandet i dagarna tre kunde börja. Det blev en fantastisk middag tillsammans första kvällen nere i vinkällaren och sedan bad för den som ville i jacuzzin utomhus men under tak. De andra spelade biljard i ett av sällskapsrummen på herrgårdens övervåning. Det hade börjat regna och det spåddes bli ihållande regn hela helgen...

Så vaknade jag upp tidigt till lördag den sjätte juni, solen strålade in i rummet trots prognosen. Det var inte bara Sveriges nationaldag, det var vår bröllopsdag! Vilken vacker dag som väntade och den startade med en rejäl herrgårdsfrukost serverad nere i matsalen, tidsenligt möblerad med kristallkronor i taket och kakelugnar i hörnen. Sedan var det dags att duscha och göra sig redo, klä oss fina, fixa lockar i mitt hår och sminka mig lite.  En blå slips på honom för att matcha med de finaste himmelsfärgade ögonen. Hade den beställda buketten kommit? ..och vi får inte glömma att få med oss ringarna i fickan.. Vi var redo, mer än någonsin. 


Morgonens instagrambild som fick mina följare att ana vad som var på gång...

Min tjej hade tagit på sig uppgiften att vara vår bröllopsfotograf så därför hade vi stämt träff med henne nere i trädgården en stund innan vigseln för att hinna få lite bilder innan de oundvikliga tårarna skulle förstöra mitt utseende. Vädret var fortfarande strålande och snart var det dags för oss att vandra tillsammans nerför grusgången för att bli man och fru. När ungdomarna gjort sig i ordning inför ceremonin och klivit ut på trappan framför herrgården ser vi att de alla kommit klädda i blått. Det var ingenting vi hade bestämt med dem innan och de var så fina allihop! 

Trädgården var pyntad för oss och vigselförättaren stod klar att köra igång med det som var hennes uppdrag. Min grabb satte sig tillrätta och började spela ett stycke på gitarren. Till tonerna av "Here comes the sun" gick vi fram hand i hand och nog höll regnet sig borta. Det grabben inte visste när han valde denna låt till oss var detta; när jag började pendla med tåget till min Hobbit kom han och mötte mig på Falkenbergs station alltid med en liten blomma i handen och med orden i mitt öra  "NU kommer solen". Tjejen läste några rader från mig till min man, några rader som jag visste att jag inte skulle klara av att läsa utan att börja gråta. Hon fick vara min röst. Ceremonin var fin, enkel, personlig och kärleksfull. Vi sa JA! till varandra och sen när min Hobbits dotter överraskade med att spela stycket från sagan om ringen då brast jag. Redan vid de första tonerna när jag insåg vilken låt det var rann tårarna hejdlöst...

"Concerning Hobbits"

Vi skålade tillsammans och landade i känslan av alldeles nygifta en stund i utemöblerna uppe vid herrgården och våra fina musikanter fick lov att spela sina låtar på gitarr en gång till där också bara för att det var så vackert. Resten av dagen och morgonen därpå var en enda stor fortsatt glädjeyra tillsammans med våra ungdomar i en underbar miljö. Det serverades gudomligt eftermiddagsfika och vi spelade schack i trädgården. Jag njöt av alla intryck och höll min Hobbits hand, så kär och så lycklig. Jag kände mig vacker och älskad vid hans sida. En promenad med hela lilla gänget ner till sjön gjorde gott innan bröllopsmiddagen. Sju rätter med smaker och komposition som små konstverk och menyn avslutades med kronan på verket och den gulligaste bröllopstårtan genom tiderna. Okej, jag är en aning partisk men jag tipsar verkligen om att det är värt att besöka denna plats även om man inte har för avsikt att gifta sig. Vi kommer defintivt att återvända. Men först var det dags att tacka ungdomarna för att de ville dela vår helg med oss och vara med att göra den så underbar och sedan styrde vi bilen mot vår bröllopsresa...


Vår bröllopsdag 6/6 2020


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Bad i jul eller julibad?

Halvungraren och hennes dotter på en resa genom Europa - del 2

Halvungraren och hennes dotter på en resa genom Europa - del 3